האם אתה יודע באמת כמה אתה מרוויח על כל המוצרים שלך? ואולי בכלל יש מוצרים שאתה מפסיד עליהם?
רוב העסקים לא יודעים כמה בדיוק הם מרוויחים על כל מוצר והאם "מסתתרים" ביניהם מוצרים שהם מפסידים עליהם וגורמים להם לדמם כסף בלי לדעת.
אם אתה כבעל עסק, היית יכול לדעת בכל רגע נתון, כמה באמת עולה לך המוצר וכמה אתה באמת מרוויח עליו, כולל כל ההנחות, המלאי המת, עלויות האחסנה ועלויות השינוע, האם זה היה עוזר לך לקבל החלטות טובות יותר? ברור שכן! ואז היית יכול להוביל את העסק למקומות ריווחיים יותר שיצמיחו את העסק ויגרמו לך לעבוד פחות, להרוויח יותר, ולישון טוב יותר בלילה.
איך אתה מחשב את עלות המוצר?
לאורך השנים אני נתקל שוב ושוב בבעלי עסקים שהדרך שלהם לחשב את עלות המוצר שלהם לא נכונה, או יותר נכון, לא מלאה. הם לא לוקחים בחשבון למשל את עלות המשלוח שמשתנה בין פריט לפריט לפי הנפח שלו ולא לפי המחיר שלו. הם לא לוקחים בחשבון הרבה מאוד עלויות נוספות כמו – עלויות האחסון, השינוע בארץ, מלאי איטי, מלאי מת, דוגמאות, סחורה פגומה, החזרות, תיקונים, שירות, אריזה ומשלוח, שיוו', מכירות, ניהול והגביה והכספים, מימון, ועוד ועוד ועוד.
איך לתמחר מוצרים נכון
כשאני בונה מערכת לתמחור מוצרים, אני דואג לקחת בחשבון את כל הפרמטרים שמרכיבים את עלות המוצר, העלויות הישירות והעלויות העקיפות, ואת כל הפרמטרים שמרכיבים את מחיר המכירה לכל סוגי הלקוחות כדי לקבל תמונה מלאה של הרווח של כל מוצר ומוצר.
בדיוק בגלל זה פתחתי ב-20 שנה האחרונות את שיטת מאיץ הרווחים שיושמה בהצלחה במאות עסקים. המערכת נותנת את כל מה שצריך כדי לנהל בצורה חכמה ויעילה את כל הכספים בעסק, מאפשרת ניתוח, ניהול ובקרה יסודיים של כל הכספים בעסק מה שמביא ליציבות והגברת הריווחיות.
אנחנו (אני והלקוח) מגלים פעם אחרי פעם שיש מוצרים שמרוויחים עליהם הרבה יותר ממה שבעל העסק חשב ושיש מוצרים שמרווחים עליהם הרבה פחות ממה שבעל העסק חשב, ולפעמים אפילו מפסידים עליו והוא לא ידע בכלל. תמחור שגוי מוביל לשחיקה בריווחיות של העסק, מחליש אותו ויכול אפילו לסכן את עצם קיומו, אם לא תופסים את זה בזמן. לעומת זאת, תמחור מוצרים חכם, יכול לשפר את הריווחיות בעשרות אחוזים ולהפוך את העסק שלך למוביל שוק.
מתי לעשות תמחור למוצרים?
ניתוח כזה של תמחור המוצרים, של הריווחיות שלהם, לא יכול להיות חד פעמי. מחיר המוצר והעלויות העקיפות משתנה כל הזמן. גם מחיר המכירה משתנה כל הזמן, גם אם אתם חושבים שהוא קבוע, בפועל אתם נותנים הנחות לכל או לחלק מהלקוחות או המוצרים.
לכן, העסק שלך צריך מערכת שבודקת ככל הזמן את התמחור של המוצרים, את הריווחיות של כל מוצר ומוצר. מערכת תמחור שמאפשרת לך לסדר ולטייב כל הזמן את קטלוג המוצרים שלך ובכך להרוויח יותר כסף ולהמנע מריווחיות נמוכה או הפסדים.
דברתי פה על תמחור מוצר פיזי, זה שונה מתמחור של שעות עבודה. הרחבתי פה על תמחור שעת עבודה.