נושאים קשורים
ניהול תזרים מזומנים באקסל או בתוכנה יעודית?
מה עדיף, EXCEL או תוכנה? יתרונות, חסרונות ומה שבניהם
להמשך קריאהאתה מנהל תזרים מזומנים ויש לך כרגע מספיק כסף אבל זה לא אומר שאתה מרוויח ולכן אתה חייב לדעת כל חודש כמה אתה מרוויח ושאתה מרוויח מספיק. גם אם חודש אחד היה הפסד, אתה צריך לראות מה היה המצב בחודשים האחרונים ומה הולך לקרות בחודשים הבאים. האם ההפסד נקודתי ויש לך עודפי רווח מחודשים קודמים? או שההפסד מתחיל להצטבר ובסופו של דבר הוא יתפוס אותך גם בתזרים. תזרימית אפשר להסתדר גם בחודש לא טוב, אבל אם מפסידים כמה חודשים ברצף, הדבר הראשון שיתפרק זה התזרים.
גם אם יש לך דוח רווח והפסד מרואה החשבון או מנהל החשבונות שלך – הוא לא מספיק טוב.
כשעושים חשבון של רווח והפסד חשבונאי (כזה שרואה חשבון עושה לפי הכללים החשבונאיים) לוקחים בחשבון רק דברים שמסווגים כהכנסות והוצאות. אבל יש עוד סכומים שיוצאים מהעסק, סכומים שאתה משלם שאינם נחשבים הוצאות אבל הכסף יוצא (כמו החזרי הלוואות).
7 נושאים חסרים לך בדוח רווח והפסד חשבונאי כדי שתראה את התמונה המלאה:
1. השקעות
השקעות אינן נרשמות בדוח רווח והפסד כהוצאה עם ביצוע ההשקעה. על פי הכללים החשבונאים היות והעסק "ישתמש" בהשקעה הזו לאורך כמה שנים, רושמים את ההשקעה כהוצאה מחולקת לפי השנים. לכל סוג השקעה יש אחוז קבוע בחוק אותו מותר לרשום כהוצאה בכל שנה. למשל, אם קנית רכב, ניתן לרשום רק 15% מהעלות שלו כל שנה עד שמגיעים לרישום של 100% מההשקעה (יותר מ-6 שנים!). כך יוצא שאם קנית רכב ב-100 אלף ש"ח, שילמת עכשיו את כל ה-100 אבל רק 15 אלף ש"ח ירשמו השנה כהוצאה ולכן בדוח רווח והפסד החשבונאי שתקבל מרואה החשבון לא יופיעו 85 אלף ש"ח מהכספים שיצאו כבר מהעסק.
זאת אומרת שלפי דוח הרווח והפסד החשבונאי של רואה החשבון שלך "הרווחת", אבל בפועל הכסף איננו.
וייתכן מאוד שבפועל אתה בגירעון.
כדי לסבך את הדברים עוד קצת, בשנה הראשונה לוקחים רק את החלק היחסי של הזמן שהרכב שימש אותך במשך שנה זו. אז אם קנית את הרכב באמצע השנה, תוכל להכיר רק בחצי מה-15%. ולכן כל מי שרואה החשבון אומר לו לייצר הוצאות כדי לשלם פחות מס כי נשאר לו רווח בעסק, בפועל – זה לא משנה את מצבו. למשל, אם קנית משהו בתחילת דצמבר שמסווג כהשקעה, תוכל לרשום רק 1/12 מתוך 15% של ההשקעה כהוצאה – רק את החלק היחסי של אותו חודש מסך כל השנה.
2. החזרי הלוואות
החזרי הלוואות גם אינן נחשבות הוצאה למרות שהכסף יוצא מהעסק כמו שלא רושמים את קבלת ההלוואה כהכנסה. רק הריבית נרשמת כהוצאה. כך שאם העסק שלך מרוויח לפי הדוח רווח והפסד החשבונאי פחות מהסכום שאתה משלם להחזרי הלוואות בפועל אתה בגרעון.
לדוגמא: אתה מרוויח 10 אלף ש"ח בחודש לפי הדוח ואתה מחזיר הלוואות של 15 אלף ש"ח בחודש, תזרימית אתה בגירעון. למרות שאתה מרוויח לפי הדוח רווח והפסד, בפועל אתה מעמיק את הבור שאתה נמצא בו, כל חודש. זה מצב מסוכן לכל בעל עסק להיות בו. במיוחד אם אתה לא מודע לזה בכלל.
רואה החשבון שלך גם לא יודע או מסוגל להתריע בפניך על זה כי זה לא המקצוע שלו והוא לא רואה את הדברים בצורה מלאה, אלא רק בפן החשבונאי. הפן הזה הוא חלקי מאוד ולא משקף את התמונה המלאה בעסק – כמו שאתה צריך לראות כדי לנהל ולהוביל את העסק לאן שאתה רוצה.
3. משיכות בעלים
משיכות בעלים אינן נחשבות הוצאה וצריך להבדיל בין עוסק מורשה לחברה בע"מ.
אם אתה עוסק מורשה
בעוסק מורשה "השכר" שלך אינו נחשב הוצאה ואינו נרשם בדוח רווח והפסד שרואה החשבון מפיק. בפועל, בדוח רווח והפסד שתקבל מרואה החשבון רואים רק את הרווח לפני המשיכות שלך. כל מה שאתה לוקח לעצמך לא רשום בשום מקום. אם משכת מהעסק פחות ממה שהוא מרוויח אז הכל בסדר, התזרים יסתדר והעסק יהיה יציב. אבל אם משכת יותר ממה שאתה מרוויח (מספר שכמעט בטוח לא זמין לך או לרואה החשבון) אז העסק יתחיל לצבור גירעון ויתחפר תזרימית.
אם יש לך חברה בע"מ
בחברה, תעשה לעצמך שכר בדיוק כמו לעובדים האחרים והוא ירשם כהוצאה בדיוק כמו כל הוצאה אחרת בעסק. אם אתה מושך בנוסף לשכר נטו שלך סכומים נוספים מהעסק באמצעות משיכת בעלים חודשית או מדי פעם, משיכות אלה אינן נרשמות כהוצאה. אם המשיכות שלך עולות על הרווח אחרי מס, העסק יקלע בסופו של דבר למצוקת מזומנים ובעיות בתזרים.
4. הוצאות פרטיות של הבעלים
רואה החשבון אומר לך שאם אתה רוצה להקטין את המס שאתה משלם או במקרה של חברה, המס שהחברה משלמת, כדאי שתביא עוד הוצאות, למשל, הוצאות של הבית. בפועל, הנחיה זו היא לרוב לא מספיק ברורה ואתה עשוי להבין אותה לא נכון. בפועל תביא הוצאות שישולמו על ידי העסק והן בעצם הוצאות פרטיות שאי אפשר לרשום אותן כהוצאות בעסק ולכן גם לא יופיעו בדוח רווח והפסד שרואה החשבון יכין אבל היות והן שולמו מהעסק הן כן צריכות להופיע בדוח רווחוהפסד כלכלי.
רק אם ההוצאות שהבאת מוכרות למס רואה החשבון יוכל לרשום אותן בספרים כמו כל הוצאה אחרת ואז הן ישתקפו בדוח רווח והפסד. אבל אם ההוצאה אינה מוכרת למס סביר להניח שרואה החשבון יחייב את "הכרטיס של הבעלים" בעסק. בפועל הרישום יעשה כמו רישום של משיכת בעלים מהעסק. בכל פעם שזה קורה, ההוצאה לא נרשמת כהוצאה והיא לא נכללת בדוח רווח והפסד של רואה החשבון אבל בפועל הכסף יצא מהעסק ולך אין על זה חיווי.
5. תשלום מיסים
תשלומי מיסים (ביטוח לאומי ומס הכנסה) שהם חלק מהשכר נרשמים כחלק מהוצאות השכר. אבל תשלום מס ההכנסה של החברה ובמקרה של עוסק מורשה, תשלום המקדמות למס הכנסה וגם תשלום המקדמות לביטוח לאומי, לא נרשמות כהוצאה. תשלומים אלה הם לא הוצאה, הם תשלום מס על הרווח.
בפועל בדוחות של רואה החשבון תשלומי המיסים לא מופיעים וכך שוב יוצא שלפי הדוח עשוי להיווצר הרושם שאתה מרוויח אבל בפועל, יצא עוד כסף מהעסק שלא נרשם כהוצאה ויש מצב שאתה בכלל בגירעון ולא מודע לזה בכלל. במקרה הטוב, אתה תופס את זה בזמן ותמצא פתרון לגרעון (שוב?!). במקרה הגרוע, זה יהיה מאוחר מדי והבנק יתקשר או יסגור לך את הברז.
6. תשלום חובות עבר לספקים
ישנם מקרים בהם לעסק הייתה תקופה לחוצה תזרימית. עכשיו אנחנו כבר מבינים שזו הייתה כנראה תקופה בה העסק לא הרוויח כסף או לא הרוויח מספיק כדי לשלם את כל ההוצאות + התשלומים התזרימיים שלא נחשבים הוצאות.
כדי לממן את התקופה הזו הרבה פעמים בעלי עסקים דוחים תשלומים לספקים. לעיתים דחיות אלה מצטברות לתקופות של כמה חודשים ואף יותר והן מצטברות לסכומים גדולים. התזרים לכאורה מסתדר בתקופה הזו בזכות הדחיות ומאוחר יותר, כשהעסק חוזר להרוויח כסף, הוא מתחיל לשלם את החובות האלה.
במקרה כזה כשנסתכל על דוח הרווח וההפסד של העסק בחודשים אחרי תקופת המשבר, נראה שהוא מרוויח והכל בסדר. בפועל ההוצאה לאותם ספקים כבר נרשמה בחודשים של תקופת המשבר שחלפה ולכן היא לא משתקפת כרגע בדוח רווח והפסד. אבל בשביל לראות את התמונה המלאה צריך לקחת בחשבון גם כמה שולם החודש עבור חובות לספקים על תקופת העבר.
7. תשלום חובות עבר לאחרים
חובות עבר יכולים להיות לא רק לספקים, אם צברת חובות למשל למוסדות – מס הכנסה, ביטוח לאומי, מע"מ, או לפנסיות של עובדים, ועכשיו עשית פריסה או שאתה מתחיל לשלם את החובות בשוטף, צריך גם את זה לקחת בחשבון כך שישתקף בדוח הרווח והפסד הכלכלי.
8. שינויים בחובות של לקוחות ובתנאי תשלום
יכול להיווצר מצב בו מסתכלים על הרווח והפסד של העסק בחודש קודם ורואים שהוא הרוויח. אבל אם ישנם לקוחות שחודש שעבר איחרו בתשלום ולא שילמו באותם תנאי תשלום שהם משלמים בדרך כלל, אז אמנם היה רווח אבל הוא לא כולו הגיע לבנק ולכן תזרימית יכול להיות שהעסק היה בחודש שעבר ברווח אבל גם בגירעון.
כדי שתוכל לנהל את העסק כמו שצריך ולא להיתפס עם המכנסיים למטה, אתה חייב לקבל תמונה מלאה ברמה חודשית של הרווח והפסד בעסק של החודשים האחרונים, כל חודש בנפרד והדוח חייב לכלול גם את כל ההוצאות התזרימיות:
גם אם יש לך רואה חשבון צמוד והוא מאוד מקצועי, זה לא תחום העיסוק שלו. הוא חושב חשבונאית ולא כלכלית. הוא עובד לפי מה ש-מוכר או לא מוכר למס הכנסה ולפי הכללים החשבונאיים שהוא מחויב להם, ואתה צריך חשיבה מסוג אחר. גם אם הוא למד כלכלה, זה לא המקצוע שלו ולא הפוקוס שלו, הוא בטח גם לא חשב על כל המצבים האלה. הוא עובד לפי הכללים הנדרשים על פי החוק ורשויות המס ולא לפי הצרכים הכלכליים של העסק שלך. וגם אם הוא מאוד מוכשר וחשב על הדברים, רואה החשבון עובד על מה שכבר היה, ולא על מה שיהיה – שזה מה שצריך כדי לראות קדימה את הרווח והפסד ותזרים המזומנים.
אתה צריך תמונה עדכנית בזמן אמת, על מה שהיה וגם מה שיהיה ולהיות מסוגל לדעת בכל רגע נתון מה מצב התזרים שלך.
רואה החשבון מטפל בעסק שלך פעם בחודש, עובר על מה שהיה בחודש שעבר ומדווח לרשויות. אתה צריך לראות אחורה וגם קדימה כמה חודשים, גם רווח והפסד כלכלי (ולא רק חשבונאי) וגם תזרים מזומנים. אתה צריך שכל העסקאות שסגרת, גם אם עוד לא ביצעת אותן בפועל כבר יופיעו בדוח, כך שתקבל תמונה רחבה חודשים קדימה ותוכל לנהל את הסיטואציה גם כשאתה הולך לקראת בעיה. ככל שתדע יותר זמן מראש מול איזו סיטואציה אתה עומד, כך תוכל להכין את העסק טוב יותר ותוכל לעבור גם תקופות של משבר.
וגם, רואה החשבון לא חי את העסק בשוטף, לא יודע לקחת בחשבון את מה שאין עליו עדיין חשבונית ולכן לא יודע להראות לך תמונה מלאה של מה שקורה בעסק. וזה בדיוק מה שאני רוצה לעשות איתך!
הוא צריך לשקף את כל ההכנסות והוצאות של אותו חודש וגם את כל "ההוצאות התזרימיות" שפורטו למעלה (השקעות, החזרי הלוואות, משיכות בעלים, תשלומי מיסים, תשלום חובות עבר ותשלומים אחרים). רק דוח כזה יתן לך תמונה אמיתית על מצב העסק ולא תיתפס עם בעיות בתזרים המזומנים או עם הבנק שמתקשר.
אתה צריך דוח רווח והפסד חודשי של כמה חודשים אחרונים, ועדיף עם השוואה לשנה קודמת, כי יש תקופות ויש ענפים שבהם יש תנודתיות שנובעת מהתקופה בשנה, לפני ואחרי חגים, וחופשים, תקופות של חורף וקיץ. אין עסק שלא מושפע בכלל ממה שקורה סביבו ולוח השנה הוא פקטור משמעותי בהרבה מהעסקים.
חשוב גם שתראה את הרווח והפסד חודשים קדימה. תחשוב רגע, מה היה קורה לך ולעסק שלך אם היית יודע שחודש הבא אתה מרוויח אבל עוד חודשיים אתה מפסיד? והיית יודע גם מה הסכום שאתה מפסיד…
כל האנרגיה שלך היתה מופנית להפיכת אותו חודש לריווחי. היית רותם את העובדים שלך לזה והיית בודק למי מהלקוחות שלך אתה יכול למכור עוד משהו או שהיית מביא עוד לקוח. ואולי אפילו אם היית רואה שיש מגמה, למשל של האטה, היית בודק מיד איך אתה מקטין את ההוצאות בעסק כדי לא להגדיל את ההפסד ובהמשך את הגירעון בתזרים.
כשאתה "על זה" כל הזמן אתה יכול להתחיל לנהל את העסק כמו שצריך. אם תבין שיש תנודתיות בהכנסות העסק, שיש חודשים שהם באופן משמעותי יותר טובים ואחרים שפחות ואל מול זה ההוצאות שלך הן קבועות, סכום דומה כל חודש, למשל שכר העובדים, תנסה למצוא לכך פתרונות של הגמשת ההוצאות. הבנה זו יכולה להגיע רק מלראות את התמונה המלאה של מצב העסק – רק מתוך זה שאתה רואה את כל המספרים של העסק. מתוך ראיית התמונה המלאה אתה תבין שאתה צריך להגמיש את ההוצאות שלך ובכמה. למשל, יש תקופות בהן כח העבודה שלך לא מנוצל במלואו וישנה למעשה אבטלה סמויה. אפשר במקרה כזה להעביר חלק מהעובדים לשכר שעתי או יומי, או להחליף חלק מהם בפרילנסרים או קבלני משנה.
דוח הרווח והפסד הכלכלי הוא קריטי אבל הוא לבדו לא מראה את התמונה המלאה. יכול להיות שהרווחת חודש שעבר אבל כמו שכתבתי קודם, כשמוסיפים לחשבון את ההוצאות התזרימיות בפועל אולי הרווחת אבל אתה בגרעון. לכן זה קריטי לראות כל הזמן גם את הרווח והפסד וגם את תזרים המזומנים. וכדי שתמקסם את הרווח של העסק חשוב שתוודא שאתה ממקד את העסק שלך במה שהכי רווחי לו ותיפטר ממה שלא ולכן אתתה צריך גם לבדוק כל הזמן את הריווחיות.
כל אחד מהם נותן תמונה חלקית, רק שלושתם יחד נותנים את התמונה המלאה.
לנהל עסק בצורה מוצלחת דורש הבנה מעמיקה של התמונה הכלכלית הכוללת, המלאה, ולא להסתמך רק על דוחות רווח והפסד חשבונאיים. דוחות חשבונאיים לא כוללים מרכיבים חשובים כמו השקעות, החזרי הלוואות, תשלומי מיסים, ומשיכות בעלים, שמביאים לסטייה בתמונה הכלכלית האמיתית של העסק. כדי לקבל תמונה מלאה ומדויקת על מצב העסק, חשוב לשלב דוחות רווח והפסד כלכליים עם ניתוח תזרים מזומנים וניתוח ריווחיות. דוחות אלו מספקים תמונה מלאה יותר ומאפשרים לנהל את העסק באופן אפקטיבי, לזהות בעיות מראש ולהגיב בהתאם.