מי צריך תוכנית עסקית?
מידת ההצלחה של כל עסק תלויה המון בתוכנית העסקית שלו, במובן הרחב של המילה. אני מתכוון לרעיון העסקי הבסיסי של העסק, כזה שכולל את המודל העסקי הנכון שיכול לקיים עסק מרוויח לאורך שנים. מודל עסקי כזה צריך להיות מבוסס על יתרון יחסי של העסק על פני מתחרים, גם אם בחלק או בנישה צרה מתוך הענף כולו. יתרון שיתרום ליכולת של העסק להרוויח כסף.
זה נכון בכל עסק, גם בעסק בהקמה וגם בעסק קיים, בטח במציאות משתנה כמו שאנו חווים בעשורים האחרונים והשינויים שרק הולכים ונהיים מהירים יותר ומשמעותיים יותר. כדי שעסק ימשיך להתקיים ולהרוויח ובטח בשביל להמשיך לצמוח ולהתפתח, עסק צריך כל הזמן לבדוק את עצמו ולהתאים את עצמו ואת המודל העסקי שלו למה שקורה בענף שלו ובעסקים בכלל. עסק צריך שתהיה לו תוכנית עסקית שעובדת והוא צריך לבדוק אותה אחת לתקופה.
בניית תוכנית עסקית או בדיקה חוזרת של התוכנית העסקית הקיימת יכולה להוביל למשל לשינוי או הוספה של:
- שווקים
- מוצרים או שירותים
- שינוי באריזה ללקוח
- שינוי ההצעה ללקוח
- מודל התמחור
- שיטת/אמצעי המכירה
- תנאי התשלום
מה תוכנית עסקית חייבת לספק
בניית תוכנית עסקית טובה תהיה כזו שאפשר יהיה ליישם אותה. תוכנית שנשענת על העובדות ולוקחת הכל בחשבון – את כל המרכיבים הנדרשים כדי להביא לקוחות, למכור להם, לספק להם את המוצר או השירות בזמן וביעילות, לנהל את כל הצד הפיננסי, ושכל המערכת הזו תרוויח כסף ותצמח עם הזמן.
התוכנית צריכה להיות גם רעיונית, אסטרטגית וגם אופרטיבית. והיא צריכה להסביר במילים את הרעיון והדרך לבצע אותה. היא גם צריכה להיות כמותית, מגובה במספרים עם יעדים ברורים ולוחות זמנים.
בסופו של דבר בניית התוכנית העסקית צריכה לכלול תקציב רב שנתי ותזרים מזומנים חודשי שנגזר מהתקציב הזה. בניית שני הכלים האלה יאפשרו לך לבדוק באיזו מידה אתה מצליח לממש את התוכנית שלך לאורך זמן ולתקן במידת הצורך. תזרים המזומנים יאפשר לך לחזות אם נדרשים משאבים כספיים נוספים כדי לקיים את התוכנית העסקית שלך ובכמה כסף מדובר ולאיזו תקופה.
יש כאן סיכום מהניסיון שלי, איך לבחור עם מי להכין תוכנית עסקית.