לקוח חדש – סיכון או הזדמנות?
עסק רוצה להביא לקוחות חדשים אך איך גורמים לכך שלקוח חדש ישלם בזמן? איך נזהרים מלקוחות חדשים שלא משלמים ובעיקר מלקוחות מזדמנים? אתה עדיין לא מכיר את הלקוח, לא יודע מה ההתנהלות העסקית שלו, אם הוא עומד בהתחייבויות שלו ומשלם בזמן, אם הוא לקוח טוב או בעייתי. אתה רוצה להביא עוד הכנסות לעסק, רווח נוסף, לשפר את תזרים המזומנים אבל אתה לא רוצה להסתכן, נכון? אז איך עושים את זה במינימום סיכון?
איך מפחיתים את הסיכוי לפגיעה בתזרים המזומנים?
כדאי, במידת האפשר, לעשות את העסקה הראשונה במזומן, בשיק מזומן או בכרטיס אשראי כתשלום או כבטחון. אם זה לא אפשרי, כדאי לכל הפחות תנסה לקבל יחד עם מסירת המוצר או השירות שיק דחוי. כמובן שרצוי שמועד הפרעון יהיה מוקדם ככל האפשר.
רוב הלקוחות יסכימו לעסקה ראשונה בתנאי תשלום פחות טובים מתנאי התשלום שירצו לקבל בעתיד כדרך שלהם לרכוש את אמונך אם תעלה את הנושא.
בנוסף וללא קשר, אפשר לבדוק את מצבו הפיננסי של הלקוח באמצעות אחת מחברות חיווי האשראי, D&B או BDI. בכל מקרה שווה לקבל את פרטי חשבון הבנק של הלקוח ולבדוק כאן אם חשבון הבנק שלו מוגבל באתר בנק ישראל, זה קל וזה בחינם.
בנוסף, תמיד תחתים את הלקוח על הצעת מחיר או הזמנת העבודה. ללא חתימה של הלקוח על נייר המתאר את העסקה, המחיר שלה ותנאי התשלום יהיה לך מאוד קשה לגבות את הכסף דרך בית משפט או הוצאה לפועל במידה ולא ישלם. להצעת המחיר או הזמנת העבודה כדאי להוסיף משפט שאומר שהחותם ערב לתשלום, כך תקבל ערבות אישית לתשלום במידה וקורה משהו לעסק, תוכל לגבות את התשלום מהחותם באופן אישי. במקרים בהם אתה מספק סחורה, רצוי להוסיף שהסחורה נשארת בבעלותך עד פרעון מלא של התמורה.
בצורה כזו תבטיח ככל האפשר שהעסק שלך לא יפגע ולקוח חדש לא יהפוך לבעיה בניהול תזרים המזומנים.