בעלי חברות שנותנים שירות בטח יזדהו עם המשפט הבא:
"הלוואי ויכולתי לגבות עבור השירותים שלי לפי שעה. בפועל אני מתמחר לפי פרוייקט, ריטיינר חודשי או מחיר קבוע ומקווה לא לחרוג מהזמן שהקצתי או תמחרתי לעבודה."
אז איך מתמחרים שעת עבודה?
אני מניח שכשאתה מתמחר שעת עבודה ללקוח, או יותר נכון בכמה אתה מתמחר את הריטיינר ללקוח או את הפרוייקט, אתה לוקח בחשבון בתמחור את כמות שעות העבודה שנראה לך שתשקיע ומכפיל במחיר השעתי שאתה רוצה לקבל. אבל, וזה אבל גדול…
- האם אתה בודק כמה שעות אתה משקיע בפועל בעבודה לעומת ההצעה שנתת ללקוח?
- האם יכול להיות שהשקעת יותר או פחות שעות ממה שתכננת?
- האם אתה יודע כמה עולה שעת עבודה שלך? של כל אחד מהעובדים שלך?
- האם לקחת בחשבון את העלויות הנוספות שיש לך מעבר לעלות הישירה של העובד? למשל עלות המשרד, עלות ימי החופש של העובד או השי לחג שלו?
- האם לקחת בחשבון את עלות גיוס הלקוח (שיווק ופירסום)?
- האם אתה מחשב את עלות המימון (אשראי) והגבייה?
- ומה עם ההוצאות השוטפות שלך? ועלויות האחזקה? תפעול?
כל המרכיבים האלה משפיעים על המחיר השעתי שלך ועל הרווחיות בעסק. גם אם אתה יודע כמה עולה לך שעת עבודה, האם אתה תמיד יודע לתמחר נכון ללקוח את כמות השעות שתצטרך כדי להשלים את העבודה עבורו להיות רווחי? כמה שיותר רווחי?
מה קורה כשלא סופרים שעות
אם לא תעקוב ותנהל בצורה מדויקת את כמות השעות שאתתה מקצה לכל לקוח, לכל פרוייקט, בוודאות תגיע למצב שבו עבור חלק מהלקוחות, וחלק מהעסקאות, תשקיע יותר שעות ממה שתכננת, ממה שתמחרת ובחלק מהלקוחות וחלק מהעסקאות תפסיד, או תרוויח אבל לא כמו שרצית או תכננת.
איך זה משפיע על העסק שלך?
הנה טריק איך לעשות חשבון פשוט של כמה אתה באמת גובה לשעת עבודה, כמה באמת אתה מקבל מהלקוח.
חשב את סך ההכנסות של העסק מהחודש האחרון, תחלק את ההכנסות בסך כמות שעות העבודה של כלל העובדים שמספקים שירות ללקוחות כולל גם את מי שמנהל את הלקוחות ומי שמנהל אצלך את העובדים. הסכום שיצא לך בחישוב הוא הסכום בפועל שאתה מקבל על שעת עבודה.
האם יש פער בין המחיר שאתה מתמחר ללקוח לבין הסכום שיצא לך בחישוב? האם הפער גדול? האם אתה מופתע?